English  Chinese  Español   Japanese   Portugalsky   Deutsch   العربية   Français   Русский   

Amarok

Moje motorka

Návody

Download

 

Guestbook

 

 

Elektronický analogový otáčkoměr

Electronic speedometer

K výrobě elektronického otáčkoměru mě donutilo to, že jsem měl na palubce přidělaný mechanický otáčkoměr, který nefungoval z toho důvodu, že 634 motor nemá vývod na náhon. Nové víko a další potřebné věci se mi nechtělo kupovat, jelikož by to vyšlo mnohem dráž a navíc je mechanický otáčkoměr dost nepřesný.
Popsaná úprava elektronického otáčkoměru je provozuschopná jak na 6V, tak na 12V a to na jakýkoliv dvoutaktní motor, který má jednu cívku na jeden válec a kostru na mínus pólu. Úprava je možná jen u otáčkoměru MERA-LUMEL, český PAL používá integrovaný obvod MAF115 který pracuje až od 10.5V. Druhá část návodu se věnuje úplně nové elektronice která pracuje už od 5.5V a je možné ji upravit na různé druhy zapalování.


Pokud by se nechtělo někomu rozebírat otáčkoměr, tak je tu i jiná verze. Je-li palubní napětí 12V je instalace jednoduchá - pouze se k budíku natáhnou příslušné dráty a na konektor budíku označený "S" se připojí vodič ze slučovače signálu ze dvou cívek (kladívek).
Pokud je palubní napětí 6V je instalace obdobná, ale musí se pro napájení otáčkoměru použít DC/DC měnič (doporučuji ten s NE555, který je nejjednodušší a dostačující) schopný zvýšit napětí na 8V při napájení z 5V zdroje.


Úprava otáčkoměru MERA-LUMEL
První věc, kterou musíte udělat je to, že rozděláte původní elektronický otáčkoměr a to postupným ohýbáním rámečku - chce to trochu cviku, protože plastový rámeček rychle praskne. Po oddělání rámečku, skla a odrazné obroučky odšroubujte tři šrouby na spodní straně otáčkoměru, vyndejte "vnitřnosti" a všechny tři kablíky odpojte (samozřejmě si je dobře poznačte, aby jste je pak vrátili tam, kam patří). Odšroubujte dva šroubky držící plošný spoj a zkratujte dva odpory a na třetí připojte paralelně trimr (viz obrázek). Plošný spoj přišroubujte zpět, nyní zbývá jen připojit stabilizovaný zdroj 5V: najděte si drát, který má být připojen k plus kontaktu a poblíž faston konektoru ho přestřihněte a připojte stabilizátor podle schématu - kondenzátory jsou elektrolytické téměř libovolné hodnoty a stabilizátor je pro 12V obyčejný 7805 a pro 6V je to LOW DROP 5V (já jsem použil tento). Teď zbývá kalibrace - nejjednodušší je kalibrovat za pomoci tachometru (nejlépe digitálního), jednotlivé rychlosti při určitém rychlostním stupni a určitých otáčkách si zjistíte zapomoci tabulky, orientační nastavení (přesnost cca 200rpm při 5000rpm) je takové, že trimr v otáčkoměru nastavíte na 220R a trimr společně s odporem (ten, co jste paralelně připojili na původní odpor) nastavíte tak, aby měly dohromady 410R (viz schéma).
Já jsem vše vyřešil tak, že jsem stabilizátor a trimr umístil mimo otáčkoměr (musel jsem do něj vyvrtat díru), ale není to nutnost - trimr se dovnitř vejde a stabilizátor při troše štěstí taky. Po kalibraci je nutné oba trimry zakápnout lepidlem, nebo barvou, aby se nemohly "rozladit" a navíc je třeba všechny nově udělané spoje (včetně celého trimru) zaizolovat. Stabilizátor v případě 6V funguje bez problému bez chladiče, při 12V je lepší použít nějaký mini chladič (třeba 30K/W). Celý stabilizátor včetně chladiče je potřeba také zaizolovat (obzvlášť v případě je-li umístěn uvnitř).

Upravený otáčkoměr Otáčkoměr MERA-LUMEL

Vpravo: původní elektronika elektronického otáčkoměru Mera-Lumel

Otáčkoměr s časovačem 555
555 speedometer schematic

Jedná se o úplně základní zapojení časovače 555 - monostabilní (víc o zapojení zapojení časovačů 555 se dozvíte tady), jakmile se na pinu2 objeví dostatečně velký impuls dojde k sepnutí Q1 na dobu určenou kondenzátorem C1 a rezistorem R1. Na výstupy jsou tudíž impulsy se stejnou šířkou ale s různou frekvencí (různé otáčky motoru). Kondenzátor C3 filtruje výstupní napětí a je nutný pro přesné zobrazení otáček při nižších otáčkách. X1 může byt libovolný jiný low drop stabilizátor, pro 12V napájení stačí obyčejný 70L05. Trimrem VR1 se otáčkoměr kalibruje.

 
Autor: Luboš "Amarokcz" Stříteský
Slučovač signálu převzat z www.jawamania.info